Letbane på Ring 3

Vesterled oktober 2015.

I det følgende vil bestyrelsen forsøge, at holde sine medlemmer orienteret om den kommende Letbane på Ring 3 fra Lyngby Kommune (Lundtofte) til Ishøj Kommune.
Letbanen er planlagt med start i 2021. Letbaneaftalen er indgået i 2011 mellem Staten, Region Hovedstaden og 11 kommuner. Alle parter/interessenter, herunder Brøndby Kommune, skal bidrage økonomisk til projektet.

Letbanen vil på baggrund af den valgte placering af spor- og stationsanlæg i den vestlige side af Ringvejen i Brøndby Kommune, berøre og påvirke foreningens område samt en række medlemmer.
Således vil der blive tale om ekspropriation af jord og hele matrikler hos medlemmer.

• Se overordnet linjeføring - Klik her (aftalt i 2013).

Den 4. juni 2015 afholdt Brøndby Kommune borgermøde om projektet og dets forløb på baggrund af VVM Redegørelse (miljø) og Dispositionsforslag (se side 78-79, 81, 135 og 146).

Bestyrelsen omdelte i dagene op til borgermødet og udløb af høringsfrist den 8. juni skrivelse til medlemmer i nærområdet, der kunne tænkes berørt af den kommende Letbane.
• Medlemsskrivelse - Klik her.

Der findes to forslag til sporforløb og stationsplacering i foreningens område.
• Forslag 1 - Klik her.
• Forslag 2 - Klik her.

Teknik- og Miljøforvaltningen er bl.a. kommet med følgende redegørelser, der berører foreningens område.
• Redegørelse juli/august 15 - krydset Ringvejen/Park Alle/Stationsplads - Klik her.
• Redegørelse juli/august 15 - STATUS - Klik her.

I september har Brøndby Kommune på deres hjemmeside under Nyheder "udsendt" en såkaldt Idefase for ændring af kommuneplanrammen i forbindelse med forpladser til de to letbanestationer i kommunen.
Herunder udbeder teknisk forvaltning sig ideer og forslag til, hvad Kommunalbestyrelsen skal tillade - svarfrist den 18. november 2015.
Se DEBAT oplæg her.

Repræsentant for bestyrelsen deltog den 30. september i en offentlig fremskønnet ekspropriationsforretning på adressen Lyngtoftevej 16, hvor Letbaneselskabet pr. 1/11-15 er ny ejer af ejendommen.